Saturday 23 April 2022

कारक रचना //*

 *// छत्तीसगढ़ी व्याकरण- कारक रचना //*

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जऊन शब्द के सहायता से वाक्य म  संज्ञा या सर्वनाम के संबंध म जानकारी होथैं, ओ ला "कारक" कहिथैं |

      हिन्दी म कारक के संख्या ८ माने गए हवंय | तईसनेच छत्तीसगढ़ी भाषा म कारक ८ होथैं  :--

*१. कर्ता कारक -"ने"*

  उदाहरण- सोहन ने परीक्षा उत्तीर्ण की |


  *छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*कर्ता-"ह"*

उदाहरण-सोहन ह परीक्षा पास करिस/ होईस


*२. कर्म कारक-"को"*

सोहन ने मोहन को बुलाया |

*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*कर्म -"ल"*

सोहन ह मोहन ल बुलाईस |


*३. करण कारक- "से"*

सोहन से मोहन गोरा है |

*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*करण कारक-"ले"*

सोहन ले मोहन गोरिया/गोरा हवय |


*४. सम्प्रदान कारक- "को के लिए"*

मोहन ने सोहन के लिए साइकिल खरीदी |

*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*संप्रदान कारक- "बर, खातिर, वास्ते*

मोहन ह सोहन बर साइकिल खरीदीस/बिसाईस |


*५ अपादान कारक-" से"*

मोहन से सोहन अलग रहता है |

*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*अपादान-"ले"*

मोहन ले सोहन अलग रहिथे |


*६. संबंध कारक-" का के की"*

मोहन का चस्मा काला है |

गीता की चस्मा नीली है | 


*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*संबंध कारक-"के"*

मोहन के चस्मा काला हे/हवय | 

गीता के चस्मा नीला हे/हवय |


*७. अधिकरण कारक-"में पर"*

मोहन का घर बिलासपुर में है |

चिड़िया डाल पर बैठी है | 


*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*७. अधिकरण-"म"*

मोहन के घर बिलासपुर म हे/हवय |

चिरई डगाली म बैठे हे/हवय |


*८. संबोधन कारक-हे हो अरे !*

हे बालक ! तुम्हें कैसे चुप कराऊं ? 

अरे मूर्ख ! तुम्हें कैसे समझाऊं ? 

ओ हो ! यह तो बहुंत दुखद घटना है !


*छत्तीसगढ़ी व्याकरण*

*८ -संबोधन कारक-"अरे ! हे राम ! हाय राम ! ओ हो !*

अरे लईका ! तोला कैसे चुप करावौं ? 

अरे मूरख ! तोला कैसे समझावौं ? 

ओ हो ! ए तो बहुत दुखद घटना आय !

हे राम ! ओकर आत्मा ल शांति दे ! 


*गया प्रसाद साहू*

  "रतनपुरिहा"

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