Friday 29 April 2022

छत्तीसगढ़ी व्याकरण-"भूतकाल

 *// छत्तीसगढ़ी व्याकरण-"भूतकाल"//*========०००=======


*परिभाषा :- जऊन वाक्य म कर्ता द्वारा करे गए क्रिया ले बीते समय के बोध होथे | तऊने ल "भूतकाल" कहे जाथे* |


 भूतकाल के ४ प्रकार होथे :-

(अ) सामान्य भूतकाल |

(ब) अपूर्ण भूतकाल |

(स) पूर्ण भूतकाल |

(द) पूर्ण अपूर्ण भूतकाल |

*(सामान्य भूतकाल):-*

*जऊन वाक्य के क्रिया ले बीते समय के बोध होथे | तऊने वाक्य ल सामान्य भूतकाल कहे जाथे |*

*जैसे :-*( लिखना क्रिया ले निर्मित वाक्य )

१. मैंने लिखा |

    *(मैं लिखेंव)*

२. तुम ने लिखा |

    *(तैं लिखे)*

३. हम ने लिखा |

     *( हमन लिखेन)*

४. राम ने लिखा |

    *( राम ह लिखीस)*

५. उन्होंने लिखा |

     *( ओ मन लिखीन)*

*टीप :- शब्द उच्चारण के आधार पर लिखिस के बदले "लिखीस" अउ लिखिन के बदले "लिखीन" होना चाही का ?*

*(ब)-अपूर्ण भूतकाल :-* *जऊन वाक्य के क्रिया ले बीते समय के बोध होथे,लेकिन कार्य जारी रहिथे, पूर्ण नइ हो पाए रहै | ओ ला "अपूर्ण भूतकाल" कहे जाथे*

*जैसे:-*

१. मैं लिख रहा था |

    *( मैं लिखत रहेंव)*

२.तुम लिख रहे थे | 

      *(तैं लिखत रहे)*

३. हम लिख रहे थे |

     *(हमन लिखत रहेन)*

४. राम लिख रहा था |

    *(राम ह लिखत रहिस)*

५. वो लिख रहे थे |

     *( ओ मन लिखत रहिन)*

*टीप- अपूर्ण भूतकाल के क्रिया ल निरंतर जारी दर्शाए बर लिखत,पढ़त,खेलत के बदले -लिखते, पढ़ते,खेलते शब्द के प्रयोग ठीक रहिही का ?*

*(स) पूर्ण भूतकाल :- जऊन वाक्य के क्रिया ले बीते समय ल दर्शाथे अउ कार्य पूर्ण हो चुके रहिथे | तऊने ला "पूर्ण भूतकाल" कहे जाथे*|

*जैसे:-*

१. मैं लिख चुका था |

     *( मैं लिख डरे रहेंव)*|

२. तुम लिख चुके थे | 

  *( तैं लिखे डरे रहे)*

३. वे लिख चुके थे | 

    *ओ मन लिख डरे रहिन)*

४. हम लिख चुके थे | 

    *( हमन लिख डरे रहेन)*

५. राम लिख चुका था | 

     *( राम लिख डरे रहिसे)*

*टीप:- इहां डरे शब्द के बदले "डारे" लिखना/बोलना ठीक रहिही का ?*


*(द) पूर्ण-अपूर्ण भूतकाल:-*

      *जऊन वाक्य के क्रिया ले बीते समय के बोध होते अउ काम लगातार जारी रहिथे | तऊने ल "पूर्ण अपूर्ण भूतकाल" कहे जाथे |*

*जैसे :-*

१. तीन घंटे से पानी बरस रहा था |

*( तीन घंटा ले पानी बरसतेच रहिसे)*

२. वह दो घंटे से गीत गा रहा था | 

*( ओ ह दू घंटा ले गीत गातेच रहिसे)*

३. मैं पांच घंटे से पढ़ रहा था | 

*( मैं पांच घंटा ले पढ़तेच रहेंव)*

४. तुम दो घंटे से गा रहे थे |

   *तैं ह दू घंटा ले गातेच रहे)*

५. वे लोग दो घंटे से रामायण पढ़ रहे थे |

*(ओ मन दू घंटा ले रामायण रहिन)*

टीप:- इहां गातेच, पढ़तेच,लिखतेच)ठीक होही का ,?


गया प्रसाद साहू

"रतनपुरिहा"

दि. २८.४.२०२२

🙏👆✍️❓✍️👏

No comments:

Post a Comment